Miten syödä terveellisemmin ja päästä eroon sokerista?

Vuodenvaihde on tyypillisesti sitä aikaa, kun ihmiset yrittävät ryhdistäytyä ja parantaa elintapojaan. Kuntosaleilla riittää asiakkaita tammikuussa, kun moni on aloittanut joulusyömisen jo marraskuussa.

Kirjoitin pitkän artikkelin siitä, kannattaako sokeriton elämä. Nyt on vuorossa neuvoja, joilla sokerin syöntiä voi joko vähentää tai päästä siitä eroon kokonaan.  Joskus näkee lehdissä sellaisia huvittavia vinkkejä, kuten ”kun tekee mieli suklaata, syö selleriä, niin suklaanhimo on pian tiessään”. Siksi olen koonnut alle sellaisia ohjeita, jotka todella toimivat, jos niitä vain noudattaa. Jos sokerin syöntiä pystyy vähentämään, useimmiten muu syöminen muuttuu terveellisemmäksi lähes automaattisesti.

Miten syödä terveellisemmin ja jättää sokeri/vähentää sokerin syöntiä?

  1. Suunnittele syömisesi etukäteen. Pelkkä sokeristen herkkujen karsiminen ei toimi, jos tilalla ei ole mitään kunnollista syötävää.
  2. Pyri valmistamaan valtaosa aterioistasi itse.
  3. Vältä valmisruokia. Niissä on paljon sokeria ja useimmiten vähän ravinteita.
  4. Valmista aterioita ja herkkuja valmiiksi myöhempää varten. Kun sokerinhimo yllättää, ei tule sorruttua naposteluun, jos kaapeissa on terveellisiä herkkuja.
  5. Syö paljon kasviksia ja hedelmiä. Hedelmät kannattaa ehkä säästää niihin hetkiin, kun sokerinhimo on suurimmillaan (jotta hedelmät alkaa mieltää riittävän makeiksi ja herkullisiksi).
  6. Syö välipaloina esim. pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä.
  7. Älä nauti sokeria mehujen ja limujen muodossa. Sokerin määrä sokerijuomissa on valtava eikä juomista täyty ollenkaan.
  8. Syö hitaasti ja nautiskellen. Hotkimalla ruoka ei ehdi maistuakaan ja tulee helposti syötyä liikaa.
  9. Älä osta kaappeihisi sokeriherkkuja/muita epäterveellisiä ruokia ja kiellä myös muita tuomasta niitä sinulle.
  10. Harrasta liikuntaa (ulkona). Liikkuminen piristää, polttaa kaloreita ja on myös suoraan pois siitä ajasta, jonka muuten saattaisi maata sohvalla syöden.
  11. Koeta rikkoa ne tunnesiteet, joita sinulla on sokeriin. Jos esim. jonkin tapahtuman yhteydessä syöt aina vaikkapa jäätelöä tai irtokarkkeja, mieti, riittäisikö sinulle pelkkä tapahtuman tuoma ilo. Kaikkeen elämässä ei tarvitse kuulua syöminen/sokeri.
  12. Nuku riittävästi. Monesti suositus on 7-9 tuntia unta yössä, mutta unen tarve on yksilöllistä. Jos unta ei saa tarpeeksi, akut eivät ehdi latautua ja energiaa on silloin saatava jostain muualta.  Liian vähäinen nukkuminen houkuttaa juuri sokerin syöntiin, koska sokerista energiaa saa nopeiten.
  13. Syö aamupala. Joidenkin kohdalla syömättä jättäminen vain lisää ruokahalua ja sokerinhimoa iltaa kohti. Nälissään repsahtaa todennäköisemmin sokeriherkkuihin.
  14. Syö riittävästi kuitua. Se pitää kylläisenä (jolloin myös verensokeri pysyy tasaisempana) ja on suolistolle hyväksi.
  15. Luo omia sääntöjä sokeriherkkujen suhteen ja noudata niitä. Esim. ”Syön kerran viikossa lempiherkkuani, en koskaan osta kotiin mitään sokerista, syön sokeria vain kyläillessä” tms.

Joillekin sokeri on suurempi ongelma kuin toisille. Monelle riittäisi hyvin pelkkä sokerin vähentäminen, mutta toisten olisi paras jättää sokeri ainakin hetkeksi kokonaan, jotta pahimmasta koukusta pääsee irti. Tärkein ohje kuuluu:

  • Jos olet onnistunut syömään terveellisemmin ja vähentämään sokerin syöntiä, mutta lankeat jossain vaiheessa pahastikin, älä anna kaiken työn valua hukkaan ja luovuta, vaan jatka heti hyvällä linjalla. Yksi syöpöttelykohtaus on lopulta hyvin vähän, jos olet tsempannut monta viikkoa. Usein on tapana ajatella, että ”kun jo pilasin tämän homman, niin antaa mennä”. Ei kannata.

Loppuun vielä linkki Ylen artikkeliin ”Lukijat neuvovat: Näillä 10 ohjeella pääset eroon sokerista”, jonka vinkit ovat vain osittain päällekkäisiä minun kokoamieni ohjeiden kanssa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s