Suojatiellä ajetaan päälle – onko Suomessa maailman surkeimmat kuskit?

Olisin kuollut jo monta kertaa elämäni aikana, ellen olisi todella tarkkana aina, kun ylitän suojatien. Ulkomailla sitä ihan ihmettelee, kun autot pysähtyvät suojatielle ja antavat tietä, ja vasta sitten muistaa, että näinhän sen pitääkin olla. Tämä aihe mietityttää usein, koska on aina ajankohtainen. Milloin vain voi jäädä auton alle ja kuolla – siis Suomessa. Vaaratilanteiden määrä on valtava. Kun luin Yleltä Jari Korkin kirjoituksen Eikä yksikään pysähtynyt, olin iloisesti yllättynyt siitä, että joku muukin pitää Suomen ajokulttuuria yhtä käsittämättömänä kuin minä.

Onneksi tätä aihetta ei tarvitse käsitellä pelkästään mielipidetasolla. Ylen artikkelissa Jalankulkijat: Auto pysähtyy harvoin suojatielle mainitaan Liikenneturvan kyselystä, joka kertoo omaa surullista tarinaansa. Artikkelissa todetaan, että ”[s]uojatien pitäisi suojata jalankulkijaa, mutta viime vuonna suojateillä kuoli 17 jalankulkijaa. Kaikkiaan liikenteessä loukkaantui lähes 600 jalankulkijaa”. Tilannetta parantamaan ehdotetaan mm. alennettuja nopeusrajoituksia. Voidaan kuitenkin kysyä, miten esim. Etelä-Euroopassa, missä kaahaillaan tuhatta ja sataa ja pujotellaan serpentiiniteillä, pysähdytään suojatielle kovastakin vauhdista aivan eri tavalla kuin Suomessa?

Hyvä kysymys kuuluu, onko ongelmana liikennejärjestelyt vai -kulttuuri? Uutisissa on pakko olla niin asiallinen sävy, että totuutta ei voida sanoa suoraan. Pääsääntöisesti ongelmana eivät ole tiet, ahtaus, liikennejärjestelyt, jalankulkijoiden ennätysmäinen nopeus eikä mikään muukaan keksitty tekosyy. Kuskien asenne on pahin ongelma. Tyhmien joukkoon ei sulaudu olematta itsekin tyhmä. Suomea pidetään holhousyhteiskuntana, jota vastaan jotkut haluavat kapinoida mm. jättämällä noudattamatta lakeja. Mutta jos ei noudata liikennesääntöjä lain vuoksi, eikö suojatiellä kannattaisi antaa tietä jo siksikin, ettei tulisi tappaneeksi ketään? Tappaminen kun ei ole ihan pikku juttu. Kannattaisikohan uuden vuoden lupaukset ja tipattomat tammikuut miettiä uusiksi ja luvata, että ”tässä kuussa en aja kenenkään päälle”? Toisaalta raittius voi auttaa lupauksen pitämisessä, tai sitten ei sekään.

On hedelmätöntä väittää, että kaikki jalankulkijat heittäytyvät suojatielle liian myöhään ja äkisti, tai että kaikki tuijottelevat älypuhelimiaan eivätkä siksi katso ympärilleen. Autojen pysähtymistä on helppo testata menemällä suojatien eteen odottamaan ja laskemaan, kuinka monta autoa ajaa ohi ennen kuin yksikään antaa tietä. Usein ei yksikään, vaan jalankulkija joutuu odottamaan, kunnes letka loppuu. Toisinaan käy niin hassusti, että kun autoilija väkisin joutuu pysähtymään, hänen huuliltaan voi lukea tilanteeseen sopivia kirosanoja. Silloin ei jalankulkijan ystävällinen kiitoskaan auta, kun veetut on jo heitetty ilmoille.

Miksi kisata siitä, kuka on Suomen surkein kuski, kun koko Suomi voi olla palkintopallilla etsittäessä maailman surkeinta ajokansaa?

Mainokset

4 ajatusta artikkelista “Suojatiellä ajetaan päälle – onko Suomessa maailman surkeimmat kuskit?

    1. Mielekäs miellekartta Kirjoittaja

      Mukavaa, että löysit tiesi tänne! Olin juuri kirjoittamassa tekstiä, jossa pyydän lukijoita kertomaan, mistä aiheista ovat pitäneet ja mistä haluaisivat minun kirjoittavan jatkossa kaikkien niiden juttujen lisäksi, joista muutenkin kirjoitan. Palautteesi ei siis olisi voinut tulla parempaan aikaan. :) Käyn varmasti kurkkaamassa blogiasi.

      Tykkää

      Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s