Pääsinkö tärkkelyksellä bikinikuntoon?

Vapun tienoilla kerroin, että aion noudattaa tärkkelysfilosofiaa ainakin koko toukokuun ja mieluusti myös sen jälkeen. Halusin kokeilla, millaisia vaikutuksia tärkkelyksellä on olooni, ruokahaluuni, makeanhimoon ja yleiseen jaksamiseeni ja testata, saisinko tavoittelemani 2 – 3 kiloa painoa pois. En ollut aiemmin keväällä saanut itseäni motivoitumaan ruokavalioasioista niin sitten millään, ja makeansyönti riistäytyi käsistä niin pitkäksi ajaksi, että vatsa löysistyi ja kiloja kertyi muutama suurista liikuntamääristäni huolimatta.

Millaisia tuloksia sain? Arvaan, että monia kiinnostaa tärkkelyksen vaikutus kroppaan ja painoon, ja koska minulla on pokkaa sanoa, ettei rasvalääkäri ole kovinkaan timmi omalla ruokavaliollaan, on reilua näyttää muille, miltä itse näytän nyt kun ensimmäinen tärkkelyskuukausi on takana. Lisäksi kirjoitin aikaisemmin keväällä bikinikunnosta ja siitä, kuinka olen usein kesän alettua painavimmillani; tällä kertaa asia ei ole niin, vaan näytän tältä:

Sain haluamani kilot pois ja nautin tärkkelysruokavaliosta vielä enemmän kuin olin ensin kuvitellut. Sen noudattaminen oli helppoa ja kaikki tuoksui ja maistui aivan erityisen hyvältä. Tiesin pian kokeilun aloittamisen jälkeen, että tärkkelysfilosofia on minun juttuni ja jää pysyväksi elämäntavaksi. Minulle on muodostunut erittäin tärkeäksi myös tällainen asia: uskon vahvasti, että oman hyvinvoinnin ei tulisi olla muiden kärsimyksen tulosta. Jos ihminen voisi parhaiten lihalla ja maitotuotteilla, se olisi luonnolta hirvittävä suunnitteluvirhe. On ihanaa, että tänä päivänä kenenkään ei tarvitse syödä lihaa, ei edes eskimoiden.

Kasvis- ja tärkkelysruoka on ravitsevaa ja tyydyttävää, ja lisäksi sitä saa syödä reilusti, koska tärkkelyksessä ja kasviksissa on niin vähän kaloreita lihaan ja rasvaan (ja rasvaisiin maitotuotteisiin) verrattuna. Minusta tärkkelysruokavalio soveltuukin erinomaisesti ihmisille, jotka tykkäävät syödä paljon (eli lähes kaikille ihmisille!). Lihavuus on niin yleistä juuri siksi, että ihmiset haluavat syödä paljon ja syövät siksi liikaa. ”Liika” ei kuitenkaan päde yhtä lailla kaikkeen. Esim. 200 gramman suklaalevyssä on vähintään 1000 kaloria, usein enemmänkin, eikä monelle tee ollenkaan tiukkaa syödä koko levy kerralla. Saadakseen saman kalorimäärän perunoista ihmisen tulisi syödä niitä kaksi kiloa! Jos söisi pelkkää perunaa eikä mitään muuta (sellaista on testattu), kohtuullisen laiskankin ihmisen pitäisi syödä lähemmäs neljä kiloa perunaa joka ikinen päivä ja aktiivisen ihmisen luonnollisesti paljon enemmän pysyäkseen omassa painossaan. Esimerkit osoittavat, että tiettyjä ruokia on hyvin helppo, toisia taas hyvin vaikea syödä liikaa.

 

Millaista ruokaa söin ja tulen jatkossakin syömään? Olen kirjoittanut syömistäni ruoista tärkkelyssarjassa kuvituksen kera, mutta teen pienen yhteenvedon niistä ruoista, joita syön erityisesti. Eniten syön keitettyä perunaa tomaattikastikkeella esim. parsa- tai kukkakaalin, paprikan, tomaatin ja kurkun kanssa (kaikki kasvikset ovat erinomaisia). Lisäksi syön paljon puuroja, jotka koostuvat kauran ohella talkkunajauhosta, vehnäleseistä ja vehnänalkioista. Puuron kanssa tai heti puuron jälkeen kannattaa syödä jotain C-vitamiinipitoista (hedelmiä, marjoja), jotta viljojen sisältämä rauta imeytyy. Papuja, linssejä ja tofua olen syönyt myös. Kaikki tärkkelys, kasvikset ja hedelmät ovat mainiota ruokaa. Variaatiota omaan tapaani ”valmistaa” ruokaa on tullut muutamista kyläilyistä muiden luokse ja parista ravintolakäynnistä kiinalaisessa ravintolassa. Rasvaa on helppo välttää kotona, mutta muualla syödessä ei niinkään.

Entä herkkupuoli? Yleisesti makeanhimo on ollut huomattavasti pienempi kuin ennen. Siihen on looginen selitys: tärkkelys on hiilihydraattia, joka maistetaan makeana, vaikka tärkkelys koostuukin monimutkaisista hiilihydraateista, ei yksinkertaisista sokereista. Hiilihydraatit ovat joka tapauksessa ”makeita” toisin kuin esim. liha (kirjoitan tästä aiheesta lisää, kunhan pääsen siihen kohtaan McDougallin kirjassa). Kun siis ajatellaan ihmistä, jolla on tavallisesti kova makeanhimo melkein aina, tärkkelys tulee täyttämään makeiden herkkujen paikkaa, jolloin varsinaisille makeille herkuille ei jää yhtä paljon tilaa, eikä niitä tee samalla tavalla mieli, koska ihminen on jo syönyt ”makeaa” tärkkelyksen muodossa.

Silloin kun olen halunnut makeaa, olen syönyt joko hedelmiä, vegaanisia lakuja, keksejä tai jäätelöä tai joitain itsetehtyjä vegaanisia herkkuja. Monia herkkuja on aika helppokin löytää vegaanisina lähikaupasta, mutta ne eivät tietenkään muuten ole mitään terveysruokaa eivätkä sovellu tärkkelysfilosofiaan mm. rasvan osalta. Se ei kuitenkaan ole vaarallista varsinkaan normaalipainoiselle. McDougall kehitti tärkkelysruokavalion erityisesti laihdutuksen tarpeessa oleville ihmisille. Niinpä kun ihminen saavuttaa ihannepainonsa/on ollut siinä painossa jo lähdössä, tärkkelysfilosofialla ei kuulu laihtua enää sen jälkeen, vaan ylläpitää omaa painoa. Monen on siinä vaiheessa pakkokin tuoda ruokavalioonsa esim. kuivattuja hedelmiä, avokadoja, pähkinöitä, ts. jotain kaloripitoisempaa, jottei laihdu liikaa. Siksi minäkään en huoli ollenkaan syömistäni herkuista, kunhan valtaosa päivän syömisistä koostuu tärkkelyksestä ja kasviksista. Minun on myös tehnyt paljon mieli kunnollista ruokaa, jolloin makeita herkkuja on vaikea syödä muun ruoan kustannuksella.

Entä liikunta? Olen pitänyt liikuntamääristäni kiinni, joskin ulkoliikunnan määrä on vielä vähän lisääntynyt, minkä vuoksi sisäliikunnan määrä on hieman vähentynyt. Minulla juoksulenkit menevät kaiken muun liikunnan edelle, vaikka en pärjäisi ilman metsäkävelyitä ja nautin hurjasti myös pitkistä pyörämatkoista. Tärkkelys on huippuravintoa urheilijalle, eli sopii mainiosti liikkuvalle ihmiselle. Olen usein ajoittanut esim. keksien syömisen lenkkipäivälle, jolloin lenkki on kulkenut superhyvin. Niin oli ennenkin, eli kun olin mussuttanut pullaa, kakkua, suklaata ym. reilusti pitkin päivää, illalla lenkki kulki tavallistakin paremmin. Se johtuu yksinkertaisesti vain runsaammasta määrästä polttoainetta (joka myös palaa hyvin). Mitään epäterveellistä ei tietenkään ole pakko syödä koskaan, jos ei halua, mutta minulle on tärkeää, että elämääni kuuluvat myös makeat herkut.

Alla olevalla videolla McDougall kiteyttää vajaassa neljässä minuutissa monta sellaista asiaa, joista olen jo kirjoittanut tärkkelyssarjassa. Video on selkeä, informatiivinen ja hauskakin.

Miten teillä muilla, jotka innostuitte tärkkelyksestä, on mennyt?

***

Tänään on ensimmäinen päivä, kun Blogilistaa ei enää ole olemassa. Minulle sen tuli korvaamaan Blogipolku. Minusta ajatus massiivisessa blogimeressä ajelehtivista yksinäisistä blogeista tuntuu aika orvolta, joten olen iloinen, että löysin Blogipolun. On mukavaa, että blogeja voi yhä listata johonkin, mistä niitä voi myös löytää. Lisäksi pidän palvelun tunnelmasta ja ulkoasusta. Toivotaan, että Blogipolusta löytyy vastaus meille, jotka vannoimme Blogilistan nimeen!

Mainokset

6 ajatusta artikkelista “Pääsinkö tärkkelyksellä bikinikuntoon?

  1. Maarit

    Ennen blogisi löytämistä en ollut koskaan kuullutkaan tärkkelyspitoisen ruokavalion noudattamisesta, mutta kiitos erittäin hyvin laadittujen tekstiesi tärkkelyksen suosiminen lihan ylivallan sijaan vaikuttaa varsin järkevältä sekä tietty eettiseltä ja ekologiselta. Proteiinipitoisen tai rasvan määrällä mässäilevän ruokakulttuurin keskellä on hyvä, että joku muistuttaa muiden raaka-aineiden tärkeydestä!

    Tykkää

    Vastaa
    1. Mielekäs miellekartta Kirjoittaja

      Ihana kuulla, että levittämäni tärkkelysviesti saavutti sinut. :) Voidaan varmasti ajatella, että valtaosa ihmisistä ei ole koskaan kuullut tärkkelysruokavaliosta. Itsekin kuuluin heihin vielä jokin aika sitten. On mahtavaa olla jakamassa näin elinvoimaista ja tärkeää viestiä ja auttaa ihmisiä tervehtymään ja laihtumaan, jos sille on tarvetta. On vain niin kiva oppia, että esim. peruna, jota niin moni pitää ravinteettomana ja turhina kaloreina, onkin ravitsevaa ja vähäkalorista. Kun vielä lisätään yhtälöön edullisuus ja kotimaisuus (mikä lisää myös ekologisuutta), niin voiko ruoalta enää enempää toivoa? :)

      Tykkää

      Vastaa
  2. miina

    Olen sinun ”vanavedessäsi” noudattanut tätä samanhenkistä syömisfilosofiaa jo useamman viikon. Vaikka syön aika paljon verrattuna juusto- ja meetvurstikauteen, paino ei ole noussut, pikemminkin päinvastoin.

    Muuten harrastan enemmän tankinia, mutta jos helteet yllättäisivät, ehkä silloin pienempi kaksiosainen olisi paikallaan!:)

    Tykkää

    Vastaa
    1. Mielekäs miellekartta Kirjoittaja

      Eikö olekin ihanaa, että voi syödä paljon lihomatta? :) Ihmiset kun tykkäävät syödä paljon joka tapauksessa, mutta valtaosalla paljosta syömisestä muodostuu makkaroita eri puolille kroppaa. Ei tärkkelysfilosofialla! Puhumattakaan muista terveysvaikutuksista, eläinten ja luonnon hyvinvoinnista ja pulleammasta kukkarosta. :)

      Tankini voi olla tosi upea, siitä ei ole pitkä matka bikiniyläosaan, jos sellaista haluaa käyttää. :)

      Tykkää

      Vastaa
  3. Mea Salo

    Eläinoikeusaktivistina minua liikuttivat sanasi: ”uskon vahvasti, että oman hyvinvoinnin ei tulisi olla muiden kärsimyksen tulosta. Jos ihminen voisi parhaiten lihalla ja maitotuotteilla, se olisi luonnolta hirvittävä suunnitteluvirhe.” Minäkin ruukaan sanoa työssäni, että raakaravinto ei sovi kaikille: se sopii vain niille, jotka tykkäävät syömisestä (vr. kun sanoit, että tärkkelys sopii niille, jotka tykkäävät syödä paljon) :)

    Tykkää

    Vastaa
    1. Mielekäs miellekartta Kirjoittaja

      Noin se todellakin on, sekä luonnon suunnittelun että runsaan syömisen kanssa. :) Vaikka näyttää siltä, että valtaosa ihmisistä tykkää syödä paljon (tai liikaa ja totta kai vääränlaista ruokaa), moni ei tunnu ymmärtävän, että terveellistä vegaanista ruokaa syömällä saa ja usein kuuluukin syödä paljon. Sehän on ihannetilanne, jossa kaikki voittavat: ihminen itse, eläimet ja koko maapallo. Mikä sen parempaa! :)

      Tykkää

      Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s