Tärkkelyksellä terveeksi ja timmiksi, osa 9: Käytännön vinkkejä ruoanlaittoon

Tärkkelyssarjan monissa viimeisimmissä osissa on keskitytty siihen, mitä ihmisen ei kannattaisi syödä. Jos olisimme noudattaneet kirjan alkuperäistä rakennetta, en olisi vieläkään kirjoittanut ateriasuunnitelmista eli siitä, mitä tärkkelysfilosofiassa syödään. Lukijoiden toiveesta kirjoitin siitä ja vielä tiukemmasta tärkkelysversiosta jo keväällä. Se olikin järkevää, koska jos ihminen on motivoitunut tekemään elämäntapamuutoksen, hän ei tietenkään tahdo odottaa kuukausikaupalla sitä, että varsinainen ruokavalio vihdoin esitellään. Ateriasuunnitelmissa oli kuitenkin niin paljon asiaa ja sisäistettävää, että en silloin ympännyt kirjoitusten mukaan McDougallin tarjoamia ruoka-ainelistoja, jotka helpottavat ostosten tekoa ja antavat konkreettisia vinkkejä siihen, mitä säilyttää kaapeissa, millä maustaa ruokia, millä korvata rasva tai öljy resepteissä jne. Niinpä julkaisen ne listat nyt, tärkkelyssarjan yhdeksännessä osassa. Kirjoitusteni perustana toimii John A. McDougallin kirja The Starch Solution (2012).

Ensin vinkkejä siihen, miten korvata tyypillisimpiä ruoanlaitossa ja leivonnassa tarvittavia ruoka-aineita. Kysykää ihmeessä, jos jokin aine on epäselvä tai haluaisitte jonkin reseptin, johon McDougall viittaa listassa. Kannattaa huomioida, ettei listassa ole kaikkia mahdollisia hyviä vaihtoehtoja, sillä meiltä Suomesta saa esim. jugurttia kaurapohjaisena, jolloin ei tarvitse tyytyä vain soija- tai pähkinäpohjaiseen jugurttiin.

vinkkejä

Seuraavia ruoka-aineita kannattaa aina olla kaapeissa. Listassa on monia aineita, joita ei ole koskaan ”pakko” käyttää (esim. kastikkeet), mutta usein juuri ne tuovat ruokaan makua ja ovat helposti terveellisiä (sokerittomia, rasvattomia ja lisäaineettomia ja sisältävät paljon kasviksia).

vinkkejä 2

Suomen kaupoista emme tietenkään löydä McDougallin valmisaterioita, mutta kaikki muut aineet ovat perusraaka-aineita niin kuin tärkkelysfilosofiassa yleensäkin. Kanamunankorviketta löytyy ainakin ekokaupoista, vaikka merkki olisi eri. ”Molasses” tarkoittaa melassia eli sokerijuurikkaasta tai sokeriruo’on mehusta tehtyä siirappia.

vinkkejä 3 (2)

SunSweet Lighter Bake on luumusosetta, jota voi helposti tehdä itse liotetuista luumuista ja vedestä. Rasvatonta kaakaojauhetta ei taida Suomesta löytyä, ja se vaikuttaa netistä tilatessa kalliilta. Kun seuraavan kerran itse tarvitsen uuden paketin kaakaojauhetta, taidan vain valita kaupasta vähärasvaisimman, minkä löydän. Jos käyttää paljon kaakaojauhetta ja haluaa noudattaa tärkkelysfilosofiaa, täysin rasvattoman jauheen tilaaminen voi kuitenkin olla fiksua. USA:sta löytyy myös mm. täysin rasvatonta maapähkinäjauhetta.

Alla vielä mahdollisia mausteita suolan ja sokerin lisäksi (McDougallilla on oma luku pelkästään suolasta ja sokerista, joista kirjoitan myöhemmin perinpohjaisesti). Välipalojen lista näyttää ankean lyhyeltä, mutta välipaloiksi kelpaavia ruokia listattiin myös ylempänä (esim. hedelmät, rasvattomat leipomukset ym.).

vinkkejä 4

vinkkejä 5

Toivottavasti listoista on iloa ainakin niille, jotka ovat matkan varrella kyselleet vinkkejä milloin mihinkin ruoanlaitto- tai leipomispulmaan!

Mainokset

6 thoughts on “Tärkkelyksellä terveeksi ja timmiksi, osa 9: Käytännön vinkkejä ruoanlaittoon

  1. miina

    Aikalailla kaikenkattava lista vältettävistä ruoka-aineista, ja ellei vieressä olisi korvaavia tuotteita, voisi äkkiä luulla, että lähestulkoon kaikki tavalliset ruoat ja lisukkeet on kielletty. Kuitenkin kun olen nyt useamman kuukauden yrittänyt noudattaa veganismia, tiedän, että herkullista ruokaa pystyy jäljelle jäävistä aineksista kyllä loihtimaan.

    Se, mikä vieläkin ihmetyttää McDougallin ohjeissa, on kaiken näkyvän rasvan/öljyn täydellinen eliminointi. Itse en siihen ole pystynytkään, vaan laitan n. teelusikallisen öljyä kun freesaan kasviksia ja juureksia. Ohjeissa on yleensä 1 -2 rkl öljyä, joten onhan laittamani määrä vähemmän. Käytän kyllä pinnoitettuja pannuja, mutta jos ohjeen mukaan mausteita tulee ensin lämmittää pannulla öljyssä, en oikein usko, että pelkällä vedellä saataisiin sama lopputulos.

    Luumumössö voin ja öljyn korvaajana toimii varmaankin makeissa leivonnaisissa, mutta itse en laittaisi sitä esim ruisleivälle. Leivillä käytän tahinia ja cashewpähkinätahnaa (kunnon rasvapaukkuja!) tai itsetehtyä hummusta.

    Muuten ohjeen mukaisista aineksista saa kyllä mieleisillä mausteilla hyvää ja maittavaa syötävää ja on tullut kokeiltua kvinoaa, bulguria, kuskusta, ohraa ja erilaisia riisejä tavallisten pastojen ja perunoiden lisäksi kasvisruoissa. Muutama perheen suosikkiruokakin on jo löytynyt, mm. kasvisminestrone ja mausteinen kaaliwokki.

    Tykkää

    Vastaa
    1. Mielekäs miellekartta Kirjoittaja

      Ajatuksistasi huomaa, että et ole ainakaan silmittömän rakastunut tärkkelysfilosofiaan, vaikka sitä niin hyvin olet noudattanutkin! :-D Se on täysin ymmärrettävää, koska olit vielä jokin aika sitten lihansyöjä, ja tekemäsi muutos on siksi isompi kuin esim. minun, joka ehdin olla kuusi vuotta kasvissyöjä. Minulle tärkkelysfilosofia ei ole koskaan näyttäytynyt niin rajoittavana kuin mitä se monelle muulle varmasti on.

      Rasvaa ei suositella, koska se on (1) hyvin kaloripitoista ja siten lihottavaa ja (2) terveydelle haitallinen aine. Rasva ei myöskään täytä vatsalaukkua eikä pidä kylläisenä toisin kuin usein luullaan. Lisäksi hyvin monissa ruoka-aineissa on luonnostaan rasvaa, jolloin sitä saa tasaisesti pitkin päivää, vaikka ei söisi lainkaan lisättyä rasvaa.

      Luumusosetta käytetään tosiaan makeissa resepteissä, enkä itsekään laittaisi sitä leivälle. Minulle maistuu yhä mm. tomaattikastike niin ruoissa kuin myös leivän päällä. Hummusta minun on pitänyt kokeilla tehdä rasvattomana jo kauan; katsotaan, josko reseptin saisi joskus blogiinkin.

      Sinä tunnut aina niin kokeilun- ja seikkailunhaluiselta keittiössä. :) Kaikki luettelemasi ateriat ovat aina kuulostaneet maistuvilta. Odotat ruoilta enemmän, joten myös näet enemmän vaivaa. Minulle puolestaan maistuu yhä uudestaan ja uudestaan keitetyt perunat tomaattikastikkeella ja useimmiten raaoilla kasviksilla, vaikka toki nautin variaatiosta aina kun sitä on.

      Tykkää

      Vastaa
      1. Nimetön

        Hei!

        Ihmettelen täällä myöskin rasvan täydellistä poistamista ruoasta. Mitä sitten ovat ne välttämättömät rasvahapot jota asiantuntijoiden mukaan meidän tulisi saada. Eikö naisen hormonitoimintakin ja ihmisen aivot tarvitse hyvää rasvaa toimiakseen hyvin? Olen samoilla linjoilla miinan kanssa. T: Maaria

        Tykkää

      2. Mielekäs miellekartta Kirjoittaja

        Rasvasta on eniten juttua tärkkelyssarjan kahdeksannessa osassa, jossa selvisi mm., että ”valtimoihin kertyvästä plakista löytyy sekä omega-3- että omega-6-rasvahappoja, mikä kertoo niiden osallisuudesta valtimonrasvoittumistautiin”. Rasvan liian vähäistä saantia ei tarvitse pelätä, koska niin monessa ruoassa on luonnostaan rasvaa. Itse olen viime aikoina yrittänyt varta vasten välttää rasvan syöntiä, mutta se on mahdotonta, koska esim. yksistään kaurassa ja maississa on rasvaa. Monissa ruoissa on hyvinkin paljon rasvaa (esim. mysleissä), mikä on helppo tarkastaa ruokapakettien taulukoista. Lähes aina on niin, että tuotteissa on rasvaa paljon luultua enemmän, koska ihmiset mieltävät rasvaksi vain lisätyn rasvan, jolloin esim. kaurahiutaleita luullaan rasvattomiksi, vaikka niin ei ole.

        Ihminen ei tarvitse yhtään lisättyä rasvaa (ei varsinkaan öljyjä), vaan kaiken tarvittavan rasvan (ja reilusti ylikin) saa esim. syömällä vain hyvin vähän pähkinöitä ja siemeniä viikossa (ei päivittäin). Median väitteet kalarasvojen ym. tarpeellisuudesta ovat puhdasta bisnestä aivan samoin kuin liha- ja maitoteollisuuskin; kalakapseleilla tehdään rahaa ja varastetaan kalat köyhien maiden kansalaisilta.

        Mutta jos rasvaa haluaa syödä, ja tärkkelysruokavalio tuntuu muuten toimivan, niin ei sen noudattamista kannata lopettaa rasvan takia. Kannattavampaa (niin terveydellisesti, eettisesti kuin myös ympäristösyistä) on silloin syödä muutoin tärkkelysfilosofian mukaan, mutta käyttää suositeltua enemmän rasvaa.

        Tykkää

  2. miina

    Nykyisestä ruokavaliostani jäi vielä pari mokaa mainitsematta: pähkinöitä ja siemeniä syön noin kourallisen joka päivä (koska tykkään niistä ja syön niitä ehkä myös juuston korvikkeena, joten rasvakiintiö ylittyy kohdallani rutkasti!) ja kahvia juon joka päivä 3 – 4 kuppia kasvimaidolla terästettynä. Rasvaa itse kahvissakin on eikä paahtaminen taida terveellisyyttä juurikaan lisätä!

    Olen kuitenkin lukenut, että joidenkin suomalaisten tutkimusten mukaan kahvi on terveellistä, ei pelkästään haitallista. Papujahan ei täällä kasva, mutta paahtimo(ita) löytyy. Tiedä sitten, mikä on totuus. Ehkä vastaus löytyy sieltä, kuka milloinkin on tutkimuksen tilaaja. Niin tai näin: tämä tyttö jatkaa kahvin juontia!:)

    Tykkää

    Vastaa
    1. Mielekäs miellekartta Kirjoittaja

      Muistinkin, että syöt paljon pähkinöitä ja siemeniä; onneksi ne ovat sentään terveellisimpiä rasvan lähteitä. :)

      Kahvi on tosiaan siitäkin jännä aine, että McDougall ei taida missään kertoa, miksi kahvi ei kuulu tärkkelysfilosofiaan. Olen itse päätellyt sen johtuvan kofeiinista ja siitä, että jotkut kehittävät riippuvuuden kahviin (Maariakin kertoi aiemmin olevansa koukussa kahviin). Jotkut juovat kahvia liikaa ja korvaavat aterioita kahvilla (ja pullalla), ja liiallinen kofeiinin saanti vaikuttaa oloon niin paljon, että mm. syömiset ja unirytmi saattavat mennä pieleen. Mutta on ihan totta, että kahvin terveysvaikutuksia tutkitaan paljon, ja varsinkin Suomessa kahvia pidetään monelta osin terveellisenä. Vihreää teetä McDougall ei osaa torpata, ja siinä onkin vain noin neljännes siitä kofeiinimäärästä mitä kahvissa. Silti olen ihmetellyt, miten vihreästä teestä ja sen mahtavuudesta McDougall ei kerro mitään, vaikka hän aina viittaa aasialaisiin ja heidän hyviin elintapoihinsa ja pitkään ikään.

      Tykkää

      Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s