Mitä söin tänään vegaanina? (osa 1)

Minulla oli jo jonkin aikaa hautunut mielessä sellainen idea, että alkaisin kirjoittaa vegaanista (tärkkelyspainotteista) ruokapäiväkirjaa, kunnes sellaista jopa toivottiin. Niinpä päätin vihdoin ryhtyä tuumasta toimeen! Ruokapäiväkirjalla on monia tarkoituksia: se levittää sanomaa vegaanisesta ruokavaliosta, osoittaa, miten helppoa on olla vegaani ja antaa käytännön vinkkejä siihen, mitä kaikkea ihminen voikaan vegaanina syödä. Koska tämä on ruokapäiväkirjasarjan ensimmäinen kirjoitus, kerron ensin hieman aikomuksistani sarjan suhteen, ja siirryn sitten itse ruokiin.

Jos seuraa vähänkään mitään ravintoasioita esim. YouTubesta, on saattanut nähdä ”What I eat in a day” – tai ”What I ate today” -tyyppisiä videoita. Ne ovat sitä hyödyllisempiä, mitä ”erikoisempaa” ruokavaliota noudattaa, eli harvoissa videoissa esitellään tavallista sekasyöjän ruokaa. Usein videoiden tekijä joko noudattaa jotakin erikoisruokavaliota tai esim. treenaa johonkin kilpailuun ja on siksi dieetillä. On tavallista, että tekijä on kärsinyt jostain sairaudesta ja/tai lihavuudesta vanhalla ruokavaliollaan, ja on saanut vaivoihinsa avun uudesta ruokavaliosta, minkä vuoksi levittää sen sanomaa muillekin. Yleensä katsojat/lukijat kaipaavat juurikin käytännön vinkkejä siihen, mitä syödä, eli ruokapäiväkirjoista voi olla paljon iloa ja apua muille.

kasvisminestronekeitto

Vegaanisia ruokavalioita on monia, ja aionkin kirjoittaa niistä oman postauksensa piakkoin. Voin kuitenkin jo nyt paljastaa sen, että tärkkelyspainotteinen ruokavalio kestää hienosti hyvinkin kriittisen tarkastelun ja sopii erinomaisesti Suomeen ja sen kasvillisuuteen ja ilmastoon. Niinpä syön monia tärkkelysaterioita ja kirjoitan niistä mielelläni. En kuitenkaan nimeä itseäni sataprosenttiseksi tärkkelysvegaaniksi, koska syön lähes päivittäin sellaisia (valmis)ruokia, jotka eivät sovi tärkkelysfilosofiaan mm. sisältämänsä rasvan vuoksi. Muistutan vielä, että McDougall kehitti tärkkelysfilosofian ensisijaisesti lihaville, monista sairauksista kärsiville ihmisille. Koska itse olen ihannepainossani ja liikun paljon, voin halutessani syödä myös epäterveellisempää vegaanista ruokaa. Se ei silti tarkoita, että suosittelisin sitä muille minkään muun kuin maun ja nautinnon vuoksi. Jos joku haluaa noudattaa tärkkelysfilosofiaa tarkasti, esittelin sen periaatteet täällä. Jos haluaa vielä tiukemman laihdutusversion tärkkelysruokavaliosta, se löytyy täältä.

Kun on vegaani, ruokapäiväkirjassa ei välttämättä riitä, että kertoo syöneensä esim. joulutortun tai palan limppua, sillä kaikki tortut ja limput eivät ole vegaanisia. Niinpä tällaisten tuotteiden kohdalla aion aina kertoa, minkä firman tai merkin tuote on kyseessä, ja linkittää tuotteen firman omille sivuille, mikäli sellaiset on olemassa. Tämä ei ole maksullista mainontaa, jollaista blogissani ei ole koskaan ollut muutenkaan, enkä saa mistään klikkauksista rahaa. Monet firmat eivät mainosta tuotteitaan vegaanisina (se ilmeisesti vain vähentää myyntiä), ja niinpä jotkin tuotteet vain sattuvat olemaan vegaanisia, vaikka sitä ei ole varta vasten tavoiteltu. Veganismia edesauttaa jo se, että joku vähentäisi eläinperäisten tuotteiden käyttöä ja korvaisi niitä vegaanisilla tuotteilla. Se on toinen syy, miksi aion linkittää syömiäni vegaanisia tuotteita. Lisäksi firmojen omilta sivuilta löytyy usein tarkka ainesosalistaus, eli niitä arvioimalla kuka vain voi päätellä, sopiiko esim. joulutorttu omaan ruokavalioon juuri nyt. Vegaanisten herkkujen löytämiseen suosittelen mainioita Vegaanituotteet-sivuja.

omenapiirakka 1

Ruokapäiväkirjassani ei tule koskaan olemaan mitään laskelmia; en ikinä laske, kuinka paljon missäkin ruoassa on esim. hiilihydraatteja tai kaloreita, eikä sellainen kuulukaan tärkkelysfilosofiaan, jossa saa syödä juuri niin paljon kuin haluaa, kunhan vain syö oikeita ruokia. Pyrin tarkoituksellisesti kuvaamaan ruokapäiväkirjassani mahdollisimman erilaisia päiviä variaation vuoksi. Todellisuudessa syön usein niin samanlaista ruokaa kotona, että kaikki ruokapäiväkirjapostaukseni näyttäisivät suurin piirtein samanlaisilta, ellen kuvaisi joskus myös kodin ulkopuolella syötyjä ruokia tai yleisesti jonkun muun laittamaa ruokaa.

Syömistäni ruoista voi saada ideoita, mutta en voi mitenkään taata, että syömällä juuri niin kuin minä jonakin päivänä ihminen saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Näin ei usein ole sekasyöjilläkään, vaan joinakin päivinä ihminen syö terveellisemmin ja monipuolisemmin kuin toisina. En laita mitään reseptejä ruokapäiväkirjapostausten yhteyteen, mutta niitä voi halutessaan pyytää kommenttien puolella. (Joistakin resepteistä teen kokonaan omat postauksensa.) Näillä näkymin julkaisen uuden ruokapäiväkirjapostauksen noin kahden viikon välein, ja useimmiten siinä esitellään edellispäivän ruoat (”Mitä söin eilen” ei ole yhtä toimiva otsikko!).

Aamupala

Puuro kaurahiutaleista, ruisleseistä ja banaanimaidosta. Päällä mustikoita. Lisäsin puuroon vielä enemmän mustikoita kuvauksen jälkeen. Jälkiruoaksi omena.

kaura-ruispuuro

omena

Lounas

Keitin perunoita ja parsakaalia.

perunaa ja parsakaalia

Söin niitä ensin vain pienen maistelulautasellisen verran.

perunaa ja parsakaalia 2

Päällä on HP Spicy BBQ -kastiketta. En löytänyt juuri samaa merkkiä Vegaanituotteet-sivujen listoilta, mutta lukuisia vastaavia kastikkeita löytyy täältä. Niin hyvää! Ketsupit ja monet kastikkeet yleensäkin ovat helposti vegaanisia ja rasvattomia (ja sopivat siksi McDougallinkin mukaan tärkkelysfilosofiaan). Niin myös käyttämäni BBQ-kastike.

Retkieväs

Olimme miehen kanssa yhdistetyllä luontokävelyllä ja ostosreissulla, ja söimme urakan jälkeen suoraan paketista kaksi Malvialan joulutorttua per nenä.

joulutortut

Päivällinen

Nyt söin kunnollisen kokoisen aterian, jossa oli perunaa, parsakaalia, tomaattia, kurkkua, BBQ-kastiketta ja kolmea erilaista merilevää, jotka esittelin täällä. Juuri tällaisia ruokia voi syödä niin paljon kuin jaksaa ja silti laihtua, jos se on tarkoitus.

perunaa ja parsakaalia 3

Minähän pidin merileväpakettia hyvin kalliina kertaostoksena, mutta tuote onkin paljon riittoisampi kuin olin kuvitellut. Minulla pussista tulee ainakin kymmenen annosta. Levä turpoaa vedessä moninkertaisesti, ja siitä saa lukuisia vitamiineja ja kivennäisaineita, joista mm. jodi on tärkeä suomalaiselle. Merilevä mainitaan yli 20 kertaa vitamiini- ja hivenainekirjoituksessani, ja sopii upeasti tärkkelysruokavalioon.

merileva - ennen-jalkeen

Iltasyömiset

Illalliseksi söin muroja, joissa oli Talk Muruja, FunZoon corn flakes -hiutaleita (ostettu Lidlistä, sisältää mm. B12-vitamiinia) ja Finax-hedelmämysliä Oatlyn rasvattomalla kauramaidolla. Pari tuntia myöhemmin söin vielä yhden joulutortun, omenan ja porkkanan.

iltaruoat

Tässä sarjan ensimmäisessä osassa oli aika monia ruokia, joita syön usein, mutta samalla siinä ei ole esim. sitrushedelmiä ja lakuja, joita niitäkin syön paljon. Variaatiota on siis luvassa edes jonkin verran tulevissa kirjoituksissa. Toivottavasti sarja tuntuu kiinnostavalta ja hyödylliseltä!

Mainokset

10 thoughts on “Mitä söin tänään vegaanina? (osa 1)

    1. Mielekäs miellekartta Kirjoittaja

      Luinkin blogistasi, kuinka miehesi arvasi inhokkiruoaksesi vihanneksia sisältävät ruoat! Ajattelin tietysti heti, että voi ei! :) Monet toki syövät lihaa, se ei ole mikään yllätys, mutta vihannesten kammoaminen varsinkin naisena on jo vähän epätavallisempaa. ;)

      Tykkää

      Vastaa
  1. tataii

    Heippahei!! Blogisi on huikea! :) en ole ollut enkä ole kyllä vieläkään oikein varma, mitä mieltä olen tärkkelysruokavaliosta. Se riitelee niin paljon opetetusta lautasmalliruokavaliosta, jota pyrin noudattamaan. Saati sitten yleisesti hehkutetusta Proteiinipainotteisesta rahkalla höystetystä ruokavaliosta. En ole koskaan ollut millään dieetillä tai vältellyt mitään tiettyjä ruoka-aineita, mutta ehkä nyt olisi syytä edes kokeilla testimielessä. Eläinten syönti on ruvennut inhottamaan ja koitan vain torjua ajatuksen niiden surkeasta elämästä. Ja kuten olet kirjoittanutkin tutkimuksiin perustuen, ne eivät ole edes hyväksi meille. Tekstisi saavat pohtimaan monia asioita. Ja kiva kun kirjoitit esimerkkiaterioistasi :)

    Tykkää

    Vastaa
    1. Mielekäs miellekartta Kirjoittaja

      Voi kiitos mitä ihanimmasta palautteesta, tataii! <3

      Mukava lukea epäilyistäsi ja samalla kiinnostuksestasi tärkkelysruokavaliota kohtaan; se todella on erilainen kuin yleisesti suositeltu lautasmalli, vaikka yhtäläisyyksiäkin onneksi on. Meillä Suomessakin kehotetaan koko ajan vähentämään lihan syöntiä ja lisäämään kasvisten käyttöä. Juuri noin tekemällä voisi aloittaa tärkkelysruokavalioon siirtymisen tai sen testaamisen. Hienoa kuulla, että eläinten syöminen on alkanut inhottaa; kuulostaa äärimmäisen terveeltä ja luonnolliselta reaktiolta, johon kasvisruokavalion kokeilu voisi olla oiva lääke. :) Ja kyllä, eläinten syöminen on kaiken lisäksi epäterveellistä myös kropalle. :(

      Jos tärkkelysfilosofian vähäiseltä vaikuttava proteiinin määrä arveluttaa, niin tärkkelysruokavalioon kuuluu kaikki palkokasvit (herneet, pavut, linssit), tofu ja mm. pähkinät ja siemenet (pieninä annoksina). Proteiinia saa myös monista viljoista, parsakaalista ja pieniä määriä melkein ruoasta kuin ruoasta. Aion kirjoittaa proteiinista enemmän tulevassa postauksessa, jossa esittelen erilaisia vegaanisia ruokavalioita. Voit halutessasi kokeilla tärkkelysfilosofiaa, mutta syödä reilummin proteiinia. Kasviproteiinissa on se hyvä puoli, että sen liiallisella saannilla ei ole samoja terveyshaittoja kuin eläinproteiinilla. :)

      Tykkää

      Vastaa
      1. Maaria

        Hei! Syön nykyisin aika paljon kasvis- ja tärkkelysruokaa. Maitotuotteista juustot vielä mukana ruokavaliossa. Koen ongelmalliseksi proteiinin saannin, koska vatsani paisuu palkokasveista ja kaaleista. Siksi käytän runsaasti raejuustoa. Herkkävatsaiselle sopivia vegaanisia ruokia on jotenkin vaikea keksiä. Haluaisin vieläpä suoriutua ruonlaitosta nopeasti eli yksinkertaisuus kunniaan. Kiitos ruokapäiväkirja postauksista. Odotan niitä innolla, jos vaikka tulisi uusia ideoita omaan ruokailuun.

        Tykkää

      2. Mielekäs miellekartta Kirjoittaja

        Mukava kuulla, että olet pysynyt tärkkelys- ja kasvislinjalla ja että ruokapäiväkirjapostauksista on iloa. :)

        On totta, että monet kasvisruoat turvottavat. Moni voi elää turvotuksen kanssa, mutta kukin tietää itse, milloin turvotus on vielä normaalin rajoissa ja milloin aidosti epämiellyttävää. Palkokasvit ovat todella terveellistä ja hyvää syötävää, jos niitä vain pystyy syömään. Tähän hätään voisin suositella sinulle mm. tofua. Se on erittäin hyvä proteiinin lähde (siinä on enemmän proteiinia kuin raejuustossa), eikä turvota monia samalla lailla kuin palkokasvit. Tofu voisi korvata erinomaisesti juustot, jotka ovat epäterveellisiä ja kalliitakin. Muista myös pähkinät ja siemenet, joista saa proteiinia turpoamatta. Länsimaalainen ruokavalio tarjoaa tyypillisesti liikaa proteiinia keskivertoihmiselle joka päivä, eli runsaaseen proteiinin saantiin ei tarvitse mitenkään erikseen tähdätä tärkkelysfilosofiassa.

        Ruoanlaitossa kannattavinta on tehdä isoja eriä, jotka riittävät monta päivää. Lisäksi erilaiset valmiskastikkeet ja säilykkeet nopeuttavat ruoanlaittoa. Yksi parhaista tavoista on käyttää pakastevihanneksia. Kasvisruokia tehdessä eniten aikaa vie kaiken kuoriminen ja pilkkominen, mutta kun kasvikset tulevatkin valmiiksi sopivan kokoisina paloina, ne ovat heti käyttövalmiita. Itse en toistaiseksi ole käyttänyt pakasteita paljonkaan, mutta niistä yleensä sanotaan hyvää; pakastus säilyttää vitamiinit ja hivenaineet paremmin kuin voisi luulla. Pakastevihannesten hintakaan ei välttämättä ole korkea edes kotimaisten kasvisten kohdalla. Kannattaa varmasti kokeilla, veikkaan, että ruoanlaittosi nopeutuu reilusti. :) Tässä vielä hyvä video vegaanimiehestä, jolla menee ruoanlaittoon vain muutama minuutti juuri siksi, että hän käyttää pakastevihanneksia: https://www.youtube.com/watch?v=4SCiR9XjFBQ

        Tykkää

  2. Maaria

    Kiitos vastauksestasi. Siinä tulikin jo monta hyvää vinkkiä ruoanlaittoon ja ruokavalioon.

    Tykkää

    Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s