Sänkyjumpasta apua kaamosrasitukseen

Valitessani tälle jutulle otsikkoa tuli mieleen, että sänkyjumppahan voisi tarkoittaa myös sitä perinteisempää, usein nautinnollisempaa sängyssä jumppaamista. Kaikenlaisista sänkyjumpista on varmasti apua kaamosrasitukseen, mutta harvallapa on joka aamu mahdollisuutta siihen kivoimpaan sorttiin. Niinpä pitää ottaa (kevyt) treeni avuksi!

sankyjumppaa

Kaamos ei ole koskaan iskenyt minuun samalla tavalla kuin tänä syksynä. Ainahan kaamosaika jossain tuntuu, mutta tällä kertaa se on vienyt kaikki mehut. On ollut monia hetkiä, kun ei jaksaisi eikä huvittaisi tehdä oikein mitään. Henkisesti en koe olevani erityisen uupunut, mutta fyysisesti hyvinkin, varsinkin kun ottaa huomioon, miten paljon olen tottunut liikkumaan arkielämässäni. Duodecim kertoo kaamosrasituksesta seuraavaa:

Noin 1 % väestöstä kärsii talvisin toistuvista kaamosmasennusjaksoista. Tämän lisäksi 10–30 % väestöstä kärsii talvikuukausien aikana lievemmästä kaamosoireilusta ilman varsinaista masennustilaa. Tätä talvikuukausina ilmenevää lievempää tilaa kutsutaan kaamosrasitukseksi. Esimerkkinä tällaisesta kaamosrasituksesta on talvikuukausina ilmenevä makeannälkä, lihominen, väsymys ja liikaunisuus.

Minulle selvin merkki kaamosrasituksesta on se, että en meinaa jaksaa harrastaa liikuntaa lainkaan siten kuin yleensä. Se innostus, mikä minulla aina liittyy esim. juoksemiseen, on tiessään, ja lähden kyllä silti lenkille, mutta juokseminen ei tunnu samalta. Normaalisti juoksulenkit ovat kuin palkinto minulle; en joudu patistamaan itseäni lenkille, koska rakastan juoksemista. Voi miten odotankaan sitä tyypillistä innostuksen tunnetta (luotan siihen, että se tulee takaisin), sillä jo muutamassa viikossa olen sen unohtanut, vaikka minulla on 15 vuoden juoksuhistoria. Koska vain makoilu huvittaisi, päätin alkaa jumppailla sängyssä saadakseni vireystilaani paremmaksi.

Olen kokeillut YouTuben laajasta treenitarjonnasta monia jumppia (suosikkini on äärettömän raskas viiden minuutin lankkutreeni). Kaamosaika on kuitenkin nyt niin rankkaa, että itsensä liikkeelle saaminen saattaa vaatia erityisen paljon ponnistelua. Itse ajattelen tällä hetkellä, että jos mieli on maassa ja/tai on fyysisesti aivan poikki, treenaaminen ei voisi silloin vähempää kiinnostaa. Se ei tunnu silloin tärkeältä; kaikki puheet kaloreiden ja rasvan polttamisesta ovat turhia, koska sellaisilla asioilla ei yksinkertaisesti ole mitään väliä maailmankaikkeudessa. Niinpä kaamosaikaan pyrinkin liikkumaan vain virkistyäkseni ja saadakseni energiatason nousemaan. Näissä tavoitteissa minua ovat auttaneet alla olevat jumpat, jotka ovat helppoja ja (erittäin) lyhyitä mutta tehokkaita. Mitään välineitä ei tarvita, vaan pelkkä oma kroppa riittää. Kaksi ensimmäistä jumppaa tehdään sängyssä ja/tai sängystä tukea ottaen, kolmas puolestaan on pimeää syksyä piristävä tanssitreeni.

Tämä viiden minuutin jumppa on lyhyt, kevyt ja helppo toteuttaa. Kaikilla on viisi minuuttia aikaa, mutta onko jaksamista? Ainakaan minulla ei kaamosaikaan meinaisi olla, mutta tämän tekee vaikka väkisin, jos/kun sen avulla herää ja virkistyy. Olennaista on se, että jumppaamalla päivä alkaa (ja siten myös jatkuu) parempana kuin ilman jumppaa. Lyhyt treeni kohdistuu erityisesti vatsan alueelle, mutta sopii herättämään kaikki muutkin raajat.

Vain kolme minuuttia edellistä pitempi, hiestyttävämpi rasvanpolttotreeni koko vartalolle. Tehokas ja taaskin hyvin helppo toteuttaa. Antaa hyvän startin päivälle ja tekee olon paljon aiempaa energisemmäksi.

Tämä ei ole sänkyjumppa, mutta on tanssillisuuden vuoksi piristävämpi kuin mitkään staattisemmat treenit, jotka eivät taatusti innosta kaamosaikaan, jos ne eivät innosta muulloinkaan. 20 minuutin treeni on yllättävän tehokas ja kiva tehdä, ja rehkiminen myös tuntuu seuraavana päivänä jaloissa.

Miksi kaikki videot ovat Joanna Soh’lta? Pidän hänen tyylistään paljon, hänen treeninsä ovat toimivia ja tehokkaita, ja olen ennenkin jakanut hänen materiaaliaan blogissa (hänellä on mm. monia vegaanisia reseptejä). Olen aika tarkka fitness- ja aerobic-ohjaajien kanssa, sillä en pidä teennäisestä yli-innokkuudesta (eri asia on, jos on aidosti superinnokas) enkä liioimmin ”Jaksaa, jaksaa!” -karjunnasta, joka aina menettää liian aikaisin tehonsa. Joanna Soh’n tapa innostaa toimii ainakin minun kaltaiselleni suomalaiselle. YouTubesta löytyy myös monia tehottomia treeniohjeita, eli oman suosikkivetäjän löytymiseen vaikuttaa toki moni muukin asia kuin hänen tyylinsä ja persoonansa.

***

Onko kaamos kolhinut ketään muuta siten kuin minua? Jaksaako liikkuminen innostaa vai olisiko sänkyyn jääminen kiinnostavinta?

Mainokset

2 thoughts on “Sänkyjumpasta apua kaamosrasitukseen

  1. Vintagella

    Kiitti videovinkeistä! Mä olen alkanut iltaisin kuunnella Youtubesta rentoutusvideoita, kun nukkumisen kanssa on vähän haasteita. Mutta tuo aamujumppa olisi myös hyvä ottaa tavaksi.

    Tykkää

    Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s