Pistaasipähkinäpallot ja piparkakut (vegaaninen)

Monella on parhaillaan käynnissä tuttu kaaos: siivousta, ruoanlaittoa, leipomista, lahjojen paketointia, kyläilyä ja stressiä siitä, miten ehtiä tehdä kaikki pakollinen. Se onkin eri asia, mitkä kaikki hommat ovat pakollisia kenellekin; minulle niitä ovat lähes kaikki nuo asiat, jotka yllä listasin, mutta olen onneksi aloittanut valmistelut tarpeeksi ajoissa välttyäkseni pahimmalta kiireeltä. Vielä pitää tehdä tofu-pähkinämureke, jollaisen olen tehnyt jo monena vuotena, mutta muuten alkaa olla valmista.

Jos vielä on aikaa viime hetken leipomisiin, niin tässä on pari reseptiä, joita voi suositella: pistaasipähkinäpallot ja piparkakut, joissa ei ole lainkaan lisättyä rasvaa tai valkoista sokeria. Aloitetaan pistaasipalloista, joiden ohje on Yhteishyvästä.

pistaasipähkinäpallot

Pistaasipähkinäpallot / 15 kpl

  • 1 1/2 dl kuorittuja pistaasipähkinöitä
  • 1 dl manteleita
  • 2 dl tomusokeria
  • 2 rkl kylmää vettä

Kuorrutus

  • 50 g tummaa suklaata
  1. Kuori pistaasipähkinät ja jauha manteleiden, tomusokerin ja veden kanssa tasaiseksi kiinteäksi massaksi.
  2. Pyörittele massasta käsissä noin ruokalusikallisen kokoisia palloja.
  3. Nosta pallot jähmettymään jääkaappiin. Sulata suklaa ja kasta pallot suklaaseen. Anna jähmettyä kylmässä.

Nämä ovat kyllä suussasulavan ihania ja makeita! Tomusokeri on täydellinen kumppani suolaisille pistaasipähkinöille. Olen tehnyt näitä jo parina vuotena. Jos saa käyttöönsä vähänkin toimivan monitoimikoneen tai jonkin sen tapaisen, pallojen tekeminen on nopeaa ja vaivatonta. Isoin työ on pistaasipähkinöiden kuorimisessa.

piparkakut 1

Seuraavaksi luvassa piparkakut, joita voisi nopeasti arvioituna pitää karppaajan pipareina viljojen puuttumisen vuoksi. Ohjeen tarkempi tarkastelu osoittaa, että pipareissa ei ole myöskään lisättyä rasvaa eikä valkoista sokeria. Rasvaisuus tulee mantelijauhoista ja chia-siemenistä, makeus puolestaan taateleista ja jostain juoksevasta makeuttajasta (korvaa hunaja esim. agavenektarilla saadaksesi pipareista täysin vegaaniset). Ohje on Life-kaupan tämän vuoden joulukuvastosta.

piparkakut 2

Ohjeessa pipareita ei paisteta, vaan ne kuivataan raakaruokavalioon sopivalla tavalla, minkä vuoksi lämpötilan on oltava noinkin matala kuin 40 astetta. Kaikille niille, jotka eivät halua pipareitaan oikeaoppisen raakana, suosittelen nopeampaa kuivatusta korkeammassa lämpötilassa; ainakaan kaikki vanhemmat uunit eivät edes käynnisty matalissa lämpötiloissa, vaan saattavat vaatia vähintään 50 asteen lämpötilan käynnistyäkseen. Piparit ovat hyviä myös pehmeämpinä ja ne voi jättää kuivumaan huoneenlämpöön uunista tulon jälkeenkin. Näissä on todella voimakas piparin maku! Kun sanotaan, että monista leipomuksista haihtuu makua paistettaessa, niin näiden pipareiden kohdalla todella huomaa, että kaikki maut ovat vahvoina tallella.

Iloista ja rentouttavaa joulua kaikille! Näillä näkymin bloggailen välipäivinä tavalliseen tahtiin. Tärkkelyssarjassa on pian luvassa asiaa vitamiineista, erityisesti D- ja B12-vitamiinista.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s