Oletko ruokariippuvainen?

Väitin jo syksymmällä epäsuosituissa mielipiteissäni, että ruokariippuvuus on todellinen ja vaikea riippuvuus. Eilen löysin tuoreimmasta Yhteishyvästä (6/2016) jutun otsikolla ”Ruokariippuvuus on uusi ilmiö”. Lähes sama teksti löytyy netistä otsikolla Syötkö vaikkei ole nälkä? Saatat kärsiä ruokariippuvuudesta.

kakkupala

Ensimmäiseksi on iloittava siitä, että asioista vihdoin puhutaan niiden oikeilla nimillä; ehkä emme pian enää törmää suklaata, leivoksia ja sipsejä ahmiviin SOKERIriippuvaisiin yhtä usein kuin ennen nyt kun meillä on kuvaavampi termi. Mistä ruokariippuvuudessa sitten on kyse?

Yhteishyvä kiteyttää ilmiön näin:

Ruokariippuvuudesta on alettu puhua vasta viime aikoina. Ruoasta riippuvainen voi syödä tavallista ruokaa suuria määriä tai olla koukussa johonkin tiettyyn ruoka-aineeseen, kuten suklaaseen.

Käsi nappaa suklaapatukan kaupan kassajonossa kuin huomaamatta. Vaikka ihminen on kuinka päättänyt, ettei tällä kertaa osta herkkuja, aivot puuttuvat peliin. Jo pelkän patukan näkeminen käynnistää niiden mielihyväkoneiston.

Moni ohittaa suklaan ilman reaktion häivääkään, mutta makeaan koukuttuneen aivot ovat oppineet saamaan suklaasta mielihyvämyrskyn. Riippuvuus ei ole syntynyt ensimmäisestä suklaapalasta vaan pikkuhiljaa. Aivoihin on piirtynyt muistijälkiä, jotka uskottelevat, ettei ihminen pärjää ilman suklaata.

suklaata-hakkaamassa

Ennen kaikkea ruokariippuvainen ei enää hallitse syömisiään, vaikka tietää, miten tulisi syödä ja mitkä ruoat ovat terveellisiä. Ihmisellä voi olla ruokariippuvuus, jos hän

  • tuntee pakkoa syödä silloinkin, kun ei ole nälkä
  • väittää syöneensä vähemmän tai eri ruokia kuin todellisuudessa söi
  • odottaa pääsevänsä syömään tai ahmimaan yksin tai muilta salassa
  • on päättänyt muuttaa ruokailutottumuksiaan, mutta epäonnistunut siinä
  • syö tukahduttaakseen tunteensa ja ongelmansa

Oma näkemykseni on, että mikä tahansa häiriökäyttäytyminen on helpompi muuttaa, jos todella ymmärtää, mistä omassa ongelmassa on kyse. Uskon, että moni ruokariippuvuudesta kärsivä on leimannut itsensä sokeririippuvaiseksi ja tehnyt sitten muutamia toimia ongelman ratkaisemiseksi: hän on jättänyt sokerin niin pitkälti kuin on pystynyt. Ruokavaliosta voi kuitenkin vain harvoin pelkästään poistaa ruokia, ja niinpä poistettujen ruokien tilalle keksitään uusia. Sokeristen herkkujen tilalle on saattanut tulla vaikkapa ”sokerittomia” raakaherkkuja, jotka ovat lähes aina energiatiheitä mm. kuivattujen hedelmien ja kookosöljyn vuoksi. Koska ihmisellä todellisuudessa oli ja on yhä ruokariippuvuus, yksistään sokerin jättäminen ei luonnollisestikaan auta. Pahimmillaan omat lempiherkut saatetaan korvata huomattavasti kaloripitoisemmilla ”terveellisillä” herkuilla, ja välillä erilaisissa lehdissäkin näkyy otsikoita, kuten ”Kyllä, myös terveellisiä herkkuja ja superfoodeja voi syödä liikaa”. No niinpä! Kun ydinongelmana on ylensyönti, ihminen keksii erittäin helposti tapoja syödä liikaa ilman sokeriakin tai mitä tahansa muuta yksittäistä ruoka-ainetta.

sipsit

Yhteishyvä onneksi tarjoaa yllättävänkin lempeitä ohjeita ruokariippuvuuden selättämiseen:

Hae tietoa ja tukea. Kun saa puhua omasta syömisestään, pääsee häpeästä ja syyllisyydestä eroon. Esimerkiksi Ruoka ja riippuvuus -projekti jakaa tietoa, tarjoaa vertaisryhmiä sekä järjestää seminaareja. Lue lisää: ruokariippuvuus.fi.

Tarkista ruokarytmisi. Syö riittävän usein ja tarpeeksi. Epäsäännöllinen syöminen laukaisee ahmintaa.

Lopeta laihduttaminen ja pane mieluummin ruokavalion perusasiat kuntoon. Painontarkkailuun liittyy usein syklisyyttä: ensin laihdutetaan tiukasti ja sitten syödään kaksin käsin.

Jätä kokonaan pois tuotteet, joita ahmit. Ruokariippuvaisen voi olla mahdotonta syödä esimerkiksi suklaata kohtuudella.

Mielestäni ohjeet osoittavat, että ruokariippuvuus on kunnolla tunnistettu vaikeaksi ongelmaksi, jolloin älyttömiä neuvoja, kuten ”vastusta herkkuhimoa 15 minuuttia, niin se katoaa itsestään” ei tarvitse antaa. Lempeät ohjeet on helppo ymmärtää, sillä lopulta vain ja ainoastaan sellaiset ohjeet toimivat. Rakkaudella on edettävä tässäkin asiassa.

Jos haluaa testata, onko itsellä ruokariippuvuus, netistä löytyy kaksikin siihen tarkoitettua testiä, joista ensimmäinen on lyhyempi ja toinen kattavampi:

Mainokset

2 ajatusta artikkelista “Oletko ruokariippuvainen?

  1. Nimetön

    Hei! Sinulla on erittäin hyviä blogi! Seuraan erityisesti ravitsemukseen liittyviä tekstejäsi. Minulla on yksi toive/ehdotus, mistä haluaisin tietoa, mutta en ehdi sitä itse tutkimaan. Eli : jos syön suklaata noin kaksi palaa päivässä (n. 20g) , onko sillä merkitystä terveyden kannalta millaista suklaata se on ( raaka, hyvin tumma, tai maitosuklaa.) Raakasuklaa käy ainakin kukkaron päälle!
    Jos sinulla on tästä tietoa, olisin kiitollinen!

    T: Maaria

    Tykkää

    Vastaa
    1. Mielekäs miellekartta Kirjoittaja

      Mukavaa, että pidät varsinkin ravitsemusaiheisista teksteistäni. :)

      Tutkimusten mukaan suklaan terveysvaikutukset johtuvat kaakaosta ja erityisesti polyfenoleista (ts. kaakao on antioksidanttipitoista). Maitosuklaa ei ole yhtä terveellistä kuin tumma suklaa, koska siinä on väistämättä vähemmän kaakaota, ja suhteessa enemmän sokeria ja tyydyttyneitä, huonompia rasvoja. Juuri rasvojen takia maitosuklaa kohottaa paljon syötynä kolesterolia, mitä tumma suklaa puolestaan ei tee. Kun suklaassa on maitoa, hyvää tekevät polyfenolit eivät imeydy käytännössä ollenkaan. Maito siis kumoaa tumman suklaan suotuisat terveysvaikutukset.

      Raakasuklaata ei ole tutkittu lainkaan siten kuin perinteistä tummaa suklaata, joten en näe syytä suositella sitä perinteisen tumman suklaan sijaan. Lisäksi raakasuklaa on kallista ja sillä on heikompi saatavuus. Monen mielestä raakakaakao ei myöskään pärjää maussa ja aromikkuudessa perinteiselle kaakaojauheelle. Mikä vain kaupan tumma suklaa, jonka kaakaopitoisuus on vähintään 70 prosenttia tai enemmän, on hyvä valinta. Usein samaiset suklaat ovat todennäköisesti myös vegaanisia, koska maitoa ei ole käytetty. Syömällä maitosuklaata et saa tumman suklaan hyviä terveysvaikutuksia, mutta jos pystyt syömään suklaata vain pari palaa päivässä (ja syöt muuten melko terveellisesti), noin vähää määrää maitosuklaata ei voi pitää järin haitallisena terveydellesi. Jos pidät maitosuklaasta, mutta haluat välttää kolesterolia, vegaaniset maitosuklaat ovat oiva valinta, sillä kasvikunnan ruoissa ei ole lainkaan kolesterolia. Esim. vegaaniset iChoc-maitosuklaat ovat herkullisia, ja niitä saa kohtuuhinnalla ainakin Prismoista ja S-marketeista: http://www.vegaanituotteet.net/herkut/suklaat/. Jos taas on kaikkiruokainen suklaiden suhteen, tumma on paras valinta!

      Tykkää

      Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s