Nopeaa lihomista ja painonvaihtelua

Sain idean tähän kirjoitukseen ulkomaalaiselta ystävältäni, jonka kanssa tutustuimme vuonna 2008 Kalliovuorilla ja jonka kanssa yhteys katkesi jo vuosia sitten. Hänhän kirjoitti minulle tänä syksynä aivan yllättäen, ja uskokaa tai älkää, niin hän on nyt Suomessa! Näimme jo kertaalleen Helsingin keskustassa, ja näemme vielä uudestaan, kunhan hän palaa tänne pohjoisemmasta Suomesta.

Kun olimme halanneet ja ihmetelleet jälleennäkemistä jonkin aikaa, ystäväni sanoi, että en näytä samalta kuin kesällä 2008. Olen kuulemma nyt hoikempi, ja hän odotti muistojensa perusteella pulleampaa minua. No shit. Lihoin sinä kesänä 11 kiloa. Muistan yhä niin elävästi, miten tärisin vaa’alla karmean totuuden selvittyä. Lihomiseni oli niin nopeaa, että sen kesäiset kaverini eivät tunnu tietävän tai muistavan, että olin kesän alussa merkittävästi hoikempi.

kasvot

Edellä linkkaamassani lihomistekstissä pidin vielä blogiani anonyymisti, joten leikkasin silloin kaikista kuvista kasvot pois. Nimenomaan kasvot kuitenkin kertovat paljon lihomisista ja laihtumisista. Yllä näkyy, miten reilussa kolmessa kuukaudessa lihomani 11 kiloa näkyy pyöristyneissä kasvoissa. Olin entiselläni vuonna 2009, ja kollaasin viimeisessä kuvassa vuodelta 2010 olen vielä pari kiloa alkuperäistä lähtötilannetta laihempi (eli 14 kiloa kevyempi kuin kesän 2008 lopussa).

Nyt Suomessa olevan ystäväni mukaan tuossa vuoden 2010 kuvassa ei ole minä laisinkaan. Hän sanoi, että näytän ihan oudolta ja ettei hän olisi tunnistanut minua sen perusteella. Toki 14 kilon ero näkyy enemmän kuin selvästi kokoisessani ihmisessä, mutta onneksi itse sentään tunnistan itseni!

painonvaihtelua

Yllä painoeroa on noin 13 kiloa. Lukema tuntuu valtavalta, eikä ero ehkä näytä ihan niin suurelta, vaikka olenkin joka paikasta silminnähden paksumpi vasemmassa kuvassa. Onneksi painoni on pysynyt melko vakaana jo vuosikaudet.

paino-pysynyt-vakaana

Yllä olevien kuvien välissä on lähemmäs kuusi vuotta, mutta minulla on niissä sama takki yllä! Painan kummassakin suurin piirtein saman verran.

Ihailen ihmisiä, joille omalla painolla ei ole paljoakaan merkitystä. Ei minullekaan merkitse mitään vaa’an lukema itsessään, mutta se olo, mikä minulla oli painavampana… sen kyllä muistan häirinneen. Vatsamakkarat tuntuivat olevan tiellä varsinkin urheillessa, ja olo oli kauttaaltaan raskas ja tukala normaaliin tilaani verrattuna. Ulkonäöllisesti tilanne ei välttämättä ollut kovinkaan paha, vaikka itse vierastankin runsaampaa itseäni.

2008-2016

En enää ällöty loppukesän 2008 kuvista aivan samoin kuin ennen, mutta kyllä nykyinen tilanne silti miellyttää hurjasti enemmän!

2 ajatusta artikkelista “Nopeaa lihomista ja painonvaihtelua

  1. Menninkäinen

    Onhan noissa kuvissa havaittavissa selkeä ero, mutta et sä mikään ”kulta sinusta on tullut pullukka” ole noissa 2008 kuvissakaan.
    Numeroita tärkeämpi onkin tosiaan se oma tuntemus painostaan ja olostaan. Itsekin olen huomannut heti, kun on kiloja lähtenyt, että olo on mukavampi ja kevyempi.

    Tykkää

    Vastaa
    1. Mielekäs miellekartta Kirjoittaja

      Hyvin sanottu! :) Olin tosiaan normaalipainon ylärajoilla kesän 2008 päätteeksi, eli pullukkaan olisi vielä ollut jonkin verran matkaa. ;) Jos olo on mukavampi vähän kevyempänä, niin kuin itsekin olet kokenut, niin kyllä sitä silloin mieluiten painaa vähän vähemmän, vaikkei paino itsessään olekaan tärkeä asia.

      Tykkää

      Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s