Niin ärsyttävää! Sähköpostiasioimisen ABC

Onneksi näin ei käy useammin. Yleensä sähköpostitse asioiminen on nopeaa, toimivaa ja vaivatonta, mutta välillä silti tulee turhauttavia tilanteita vastaan. Mitä nyt sitten on käynyt? Ei mitään vakavaa, ärsyttävää vain.

Vaikka älypuhelimet, WhatsAppit ja jopa Facebook ovat minulle vieraita tai hankalia käyttää, sähköpostitse asioimisesta olen aina pitänyt. Olen ennenkin hoitanut monia asioita sähköpostin välityksellä, mutta taloprojektin aikana se on vain korostunut: olen pyytänyt ja saanut sähköpostitse tarjouksia, sopimuksia ja tietoa, ja pystynyt lähettämään tarkkoja ohjeita kuvineen ja karttoineen taloprojektiin liittyville ihmisille. Aina kommunikointi ei siltikään jostain syystä toimi, vaikka asia olisi kuinka tarkasti ja selvästi ilmaistu.

Lähetin talofirman myyjälle, jonka kanssa olen asioinut eniten, alla olevan sähköpostin koskien takkahormin (eli piipun) asennusta. Olen korvannut kaikki henkilö- ja yritystiedot pelkillä kirjaimilla, ja lihavoinut avainkohdat.

Moi, X!

Kysyisin taloprojektin tässä vaiheessa takkahormin asennuksesta. Henkilö M:hän lisäsi takan pääpiirustukseen, eli sellainen on ollut alusta asti suunnitteilla.

Ensinnäkin olen nyt löytänyt mieleiseni takanhttp://www.taloon.com/valmistakka-thorma-frankfurt-9-kw-harmaa/SVTF9433017011/dp?openGroup=9631.

Pelkäsin ensin, että linkin takaa löytyvä 142-kiloinen takka on aavistuksen liian painava (alustavasti oltiin puhuttu noin 100 kilon takasta tai kamiinasta), mutta sitten löysin luotettavan oloista tietoa lattioiden kestävyydestä: http://jotul.com/fi/aloitussivu/neuvoja-tulisijan-ostajalle. Linkin mukaan pinta-alaltaan 0,5 m x 0,5 m kokoinen takka saa painaa peräti 433 kg ilman, että lattiaa tarvitsee mitenkään vahvistaa. Mitään niin painavaa en missään vaiheessa ajatellutkaan pieneen taloon, mutta tuon tiedon valossa 142-kiloisen takan pitäisi olla lattialle helppo nakki, eikö niin?

Nyt kysynkin, kuinka paljon firma Y veloittaisi takkahormin asentamisesta? Piippu voisi olla esim. tällainen: http://www.taloon.com/jeremias-3m-piippupaketti-150mm-takkaan-rst/JERDWE50GRP3000150/dp?openGroup=6435.

Asettaisin itse takan paikoilleen, eli tarvitsen tilaustyönä vain kattoon ja välipohjaan tehtävän asennusaukon ja piipun asianmukaisen tiivistyksen ja kiinnityksen.

Kiitos!

Terveisin

S

Viestistäni käy ilmi, mitä kaikkea olen jo selvittänyt ja mitä enää tarvitsen. Vielä tässä vaiheessa sain kelvollisen vastauksen:

Hei S

Tarkistan vielä tuon lattian maanantaina.

Takka / piippu asiassa meidän yhteistyö kumppani on firma C , välitän kyselyn henkilölle P.

Ystävällisin terveisin

X

Vihdoin siihen ärsyttävään osaan. Myyjä X oli lupaustensa mukaisesti lähettänyt kyselyni henkilölle P, jonka vastaus on seuraavanlainen:

Moi,

Mielellämme tarjoamme asiakkaalle takkapaketin.

Vaikkapa saman tyyppisen, kuin hän on kartoittanut.

Olisiko mahdollista antaa asiakkaalle yhteystietomme.

Voitais katsoa sopiva ratkaisu.

Henkilö P

Firma C

Vastaus raivostuttaa minua uskomattoman monesta syystä: tein aivan selväksi, etten ole kiinnostunut takkapaketista, vaan takkapiipun asennuksen hinnasta, ja kaiken lisäksi firma C oli jo saanut sanatarkan kyselyni, nimeni ja sähköpostiosoitteeni myyjän X kautta. Miksi firma C ei siis vastannut kysymykseeni, varsinkin jos he niin ”mielellään” palvelevat minua?

Tein aivan julmettoman kauan töitä löytääkseni oikeanlaisen ja kauniin takan luettuani ensin päiväkaupalla takkojen ominaisuuksista. Näin unia takoista, etenkin kahdesta tietystä mallista. Pitäisikö minun kaiken näkemäni vaivan jälkeen tilata firmalta C ”saman tyyppinen” takka? Käsittämätöntä! Juuri tämän takia aina sanon, että kaikki pitäisi osata tehdä itse, niin ei tarvitsisi asioida tuollaisten firmojen kanssa ollenkaan.

Vai pitäisi meidän löytää asiaan ”sopiva ratkaisu”? Nyt taitaa olla niin, että minä olen sopivan ratkaisuni tehnyt, ja siihen kuuluu tarjouksen pyytäminen toiselta firmalta. Juuri tämä tässä harmittaakin, että vaikka lopulta saisin firman C tajuamaan, että minulla on jo takka valittuna ja että haluan tilata vain piipun asennuksen, firman edustajan lukutaidottomuus ja pakkomyyminen ovat jo muuttaneet käsitykseni firmasta ja sen rehtiydestä.

Jouduin ihan miettimään, mitä vastaan minulle välitettyyn henkilön P viestiin, sillä olin jo muotoillut asiani niin selvästi kuin mahdollista alkuperäisessä kyselyssäni. Niinpä vastasin näin:

Hei,

Sain yhteystietonne. Asiani on yhä sama kuin alla, eli kuinka paljon veloitatte takkapiipun asentamisesta?

Ystävällisin terveisin

S

En jaksa edes kuvitella, mitä sieltä vastataan. Luultavasti mitään vähänkään tarkkaa summaa ei anneta, ja kerrotaan, etten voi tilata pelkkää asennusta, vaan heiltä on tilattava työn lisäksi myös pelit ja vehkeet. Sellaiseen en ryhdy, se on varma. Olen aivan rakastunut löytämääni takkaan, ja nähnyt itseni opettelemassa ”valkean laittamista” (niin kuin mummoni sanoi) sen edessä! Näemmä täytyy opetella myös piipun asentaminen itse, niin ei tule huijatuksi.
Mainokset

2 ajatusta artikkelista “Niin ärsyttävää! Sähköpostiasioimisen ABC

  1. Menninkäinen

    Voi ei… Toivottavasti eivät ala pakkomyydä koko pakettia, vaan ymmärtävät, että tarvitset vain asennusapua. Tokihan on ymmärrettävää, että koittavat ensin myydä kalliimpaa. Pitäisi silti kuunnella asiakkaan toiveet.

    Minäkin pidän s-postiasioinnista. Esimerkiksi aina matkojen majapaikat kyselen s-postina. Näin voi vastauksia saman päivän majapaikkavaihtoehdoista odotella ja sitten valita niistä sopiva ja muille vastata kiitos, mutta ei kiitos.
    Siinä on muuten toinen ärsyttävä asia s-posti (tai muussa tietokoneviestittely)asioinnissa; ei vastata s-posteihin. Tarkoitan, että jos olen vaikka kysynyt tarjousta mökistä ja siihen vastataan, mutta hinta onkin liian kallis ja vastaan, että ei kiitos, siihen ei enää vastata.
    Tai töissä laitettuani joulun alla ”Hyvää joulua”-viestin luokkani vanhemmille, se luetaan, mutta vain muutama vastaa. ??? Miltä sekin näyttäisi, jos heille sanoo vaikka naapuri ”hyvää joulua”, eikä he reagoisi siihen mitenkään?

    Tykkää

    Vastaa
    1. Mielekäs miellekartta Kirjoittaja

      Hyviä pointteja! :) Tunnut melkoisen tunnolliselta viesteihin vastaajalta, sillä veikkaan, ettei esim. moni mökkien vertailija vastaa niille vuokraemännille ja -isännille, joiden mökkejä eivät lopulta päätä vuokrata. Toisin sanoen pelkkä hiljaisuus eli se, ettei vahvista vuokraavansa mökkiä, on itsessään tarpeeksi kuuluva viesti vuokraemännille. (Sama periaate kuin siinä, että monet työnantajat eivät lähetä edes kielteistä vastausta työnhakijoille. Vaikka vastaamattomuus tässä tapauksessa on erittäin törkeää, ainakaan ei synny epäselvyyttä siitä, tuliko valituksi haastatteluun vai ei.) Olen kyllä ihan samaa mieltä tuosta, että vuokranantajien kannattaisi vastailla noin tunnolliselle vastaajalle kuin sinä, ja jättää siten toiminnastaan hyvä fiilis sinulle (mahdollista myöhempää vuokrausta varten).

      Tuo opettajalle vastaamatta jättäminen on tosiaan kummallista, koska suhde oppilaisiin on pitkäikäinen ja huomattavasti läheisempi kuin mikään kertaluonteinen bisnestilanne. Meitä on niin moneen junaan!

      Oman takka-asioimisen ennustin muuten täysin oikein: firma C ei antanut minkäänlaista hinta-arviota, ja väitti, että joudun tilaamaan sekä takan että piipun asennuksineen heiltä, mikäli haluan heidän palvelujaan käyttää. Kun menin saman firman virallisille nettisivuille, sieltä selvisi heti, että asiakas voi ostaa pelkän piipun ja sen asennuksen, eikä takkaa siten tarvitse ostaa heiltä. Firman edustaja siis kaiken lisäksi valehteli minulle! Hänen täytyi tietää, että totuus on äärimmäisen helppo selvittää. En aio ostaa firmalta yhtikäs mitään, enkä tuskin enää edes vastaa henkilön P minulle lähettämään valheviestiin (en selvästi ole yhtä tunnollinen sähköpostivastaaja kuin sinä)! ;D

      Tykkää

      Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s